Recension: Final Fantasy XIII-2

Häpnadsväckande miljöer, fantastiska uppdrag, och ett riktigt, riktigt bra äventyr. Square Enix har verkligen lyckats med Final Fantasy XIII-2.

Final Fantasy XIII var ingalunda ett dåligt spel, men det höll inte riktigt samma klass som många av seriens bästa titlar. Det fanns inte lika intressanta karaktärer som magikern Vivi i Final Fantasy IX, Wakka i del tio och Sephiroth samt Cloud i Final Fantasy VII. Och framförallt saknade det frihet. Final Fantasy XIII-2 råder bot på mycket av föregångarens brister, och framförallt finns det en stor möjlighet att äventyra fritt.

Final Fantasy XIII-2 handlar om en episk resa fram och tillbaka i tiden, och i huvudrollerna hittar vi Serah Farron och Noel Kreiss – två godhjärtade personer som även de har sina hemligheter som de håller inom sig. Vi får vara med om ett rejält äventyr där det finns många gömda godsaker och allt fortsätter även när huvudhandlingen tagit slut. Det börjar emellertid med att Serah beger sig ut för att hitta de två personer som hon bryr sig allra mest om, men allt eftersom storyn nystas upp blir äventyret större än så.

Stridssystemet är oerhört intressant, snabbt och överskådligt. Vi har en hel del möjligheter att dra nytta av taktiska drag, och med två enkla knapptryck kan vi ändra klass och uppsättning för alla karaktärer. Det är även viktigt att fånga monster genom att besegra dem, för att sedan kunna använda de i strid, och de i sin tur har exklusiva attacker eller annat matnyttigt som utlöses efter en tid under slagsmålen.

Det finns massvis av uppdrag, bossar och kringelkrokar att bege sig in på vid sidan om storyn, och även om det inte är JRPG-genrens svar på Skyrim finns det otroligt mycket att ta sig ann. Spelet kan vara över under 40 timmar, men det levererar betydligt mer speltid än så om man bara vill. För stridssystemet, utvecklingen och utmaningarna som alla sidouppdrag bjuder på är spelets absoluta höjdpunkter.

Klassystemen fungerar som så att det krävs en viss poäng för att levla upp, och det går även att skräddarsy karaktären genom att utveckla de extra mycket inom vissa områden. Magiattacker får fienderna att börja ragla snabbare (och då tar fienderna mer skada), medan vanliga attacker gör större direkt åverkan. Och givetvis finns det diverse klasser som även tillför andra fördelar som bättre skydd mot magi, förgiftar fiender, och skyddar karaktärerna på många olika sätt.

Svängarna mellan de olika tidsperioderna är riktigt spännande, men handlingen kan tendera att bli rörig. Det blir aldrig svårt att förstå, men nästan lite pinsamma kopplingar emellanåt. Storyn är intressant, men karaktärerna är fortfarande inte lika färgstarka som många av de som finns i tidigare delar i serien. Det finns mycket att säga om Final Fantasy XIII-2, men det är ett otroligt bra spel som många kommer att ha olika åsikter om.

Annat intressant

• Musiken är riktigt bra, där sång även inkluderas ibland, vilket inte är så vanligt i spel när det gäller bakgrundsmusik. Registret sträcker sig från lugn musik till ren hårdrock – en riktigt hård låt om chocobos någon?
  • En intressant aspekt är jakten på diverse fragment som man får efter allt möjligt – sidouppdrag, klarade delar av huvudstoryn och annat. Detta låser i sin tur upp olika möjligheter för spelaren, men vad detta är får nu upptäcka själva.
  • Handlingen lämnar många luckor, men Square Enix lovar att bygga vidare på titeln med många nedladdningsbara paket.

PositivtPlus:
Positivt Friheten